Prevalence záměrného sebepoškozování u českých dospívajících
Publikoval redakce v
Autor | VÁŇOVÁ, A., ŠEJVL, J., KOMRSKA, Š., DOLEJŠ, M., SUCHÁ, J.
Citace | VÁŇOVÁ, A., ŠEJVL, J., KOMRSKA, Š., DOLEJŠ, M., SUCHÁ, J.
Záměrné sebepoškozování a jeho prevalence u českých dospívajících. Adiktologie v preventivní a léčebné praxi. 2024, 7(3-4), 170–177; https://doi.org/10.35198/APLP/2024-003-4-0004
Klíčová slova | sebepoškozování – dospívání – prevalence – longitudinální studie
Východiska | Záměrné sebepoškozování jako narůstající fenomén představuje významné riziko pro duševní zdraví mladých lidí. Důvody sebepoškozování mohou být rozmanité a nejvíce ohroženou skupinou se ukazují být dívky v období časné adolescence. Cíl | Práce se zaměřuje na zmapování prevalence sebepoškozování
a analýzu jeho vývoje u dospívajících z longitudinálního pohledu. Metody | Data byla získána prostřednictvím kvantitativního dotazníkového šetření longitudinálního charakteru. Výzkumné šetření probíhalo po dobu tří let a zahrnovalo celkem tři sběry dat s odstupem 12 měsíců. Výzkumný soubor tvořili v prvním sběru žáci a žákyně 7. ročníků ZŠ a sekund gymnázií. Školy byly vybrány náhodně a v prvním sběru zahrnoval výzkumný soubor 1299 respondentů (M = 12,85 let; SD = 0,54). Výsledky | Prevalence sebepoškozování se pohybovala mezi 39,8 % a 44,09 % pro jednotlivé sběry dat. Významným prediktorem výskytu sebepoškozování bylo pohlaví (OR = 0,26-0,55). Z analýzy vývoje sebepoškozování u respondentů, kteří se výzkumného šetření zúčastnili třikrát (N = 422), vychází, že dívky pokračovaly v sebepoškozování častěji delší dobu a k sebepoškozování u nich docházelo s vyšší frekvencí. U části dospívajících (13,74 % z celkového souboru) se jednalo o ojedinělou zkušenost, naopak 9,72 % dospívajících uvádělo sebepoškozování s vysokou frekvencí při každém ze tří sběrů. Závěry | Data z výzkumného šetření poukazují na rozšíření sebepoškozování v období dospívání. Statisticky významným prediktorem v souvislosti s výskytem sebepoškozování bylo pohlaví, zatímco vliv typu školy byl významný pouze ve třetím měření. U dívek se jednalo zároveň častěji o opakovanou zkušenost. Longitudinální sledování sebepoškozování považujeme za zásadní pro lepší porozumění jeho vývoji v čase.