Evaluace pilotních vzdělávacích aktivit v oblasti prevence duševního zdraví dětí a dospívajících ve vybraných lokalitách České republiky
Publikoval redakce v
Autor | GABRHELÍK, R., SKURTVEIT, S., MIOVSKÝ, M., ŠEJVL, J.
Citace | GABRHELÍK, R., SKURTVEIT, S., MIOVSKÝ, M., ŠEJVL, J. Evaluace pilotních vzdělávacích aktivit v oblasti prevence duševního zdraví dětí a dospívajících ve vybraných lokalitách České republiky. Adiktol. prevent. léčeb. praxi. 2023; 6 (3), 128–138; https://doi.org/10.35198/APLP/2023-003-0001.
Klíčová slova | Prevence – Rizikové chování – Evaluace – Preventivní program – Komunitní prevence
Úvod | Komunitní prevence zaměřená na problematiku rizikového chování hraje klíčovou roli při podpoře zdravější společnosti a ochraně blaha jednotlivců, přičemž klade důraz na proaktivní opatření ke zmírnění nepříznivých účinků rizikového chování. Cíl | Cílem studie bylo zhodnotit specializované vzdělávací moduly pro oblast adiktologické prevence z pohledu vzdělávaných účastníků. Metody | Vzdělávací moduly byly implementovány jako součást projektu COPERISK, soustředěného v Orlové, Havířově a městské části Praha 11 a realizovaného v letech 2021–2024. Do hodnocení se zapojili účastníci sedmi různých vzdělávacích modulů, z nichž tři byly nabízeny online a čtyři prezenční formou. Část respondentů se účastnila více vzdělávacích modulů. Celkem se studie zúčastnilo 868 respondentů, průměrný věk byl 46,6 let, průměrná délka praxe v oblasti prevence 6,9 let; v souboru převažovaly ženy (81,6 %). Výsledky | Odborné vzdělávací akce podpořené prostřednictvím komunitního preventivního projektu byly hodnoceny pozitivně. Moduly tváří v tvář byly z hlediska subjektivního přínosu hodnoceny příznivěji než online. Závěry | Celkově byly všechny vzdělávací moduly přijaty kladně. Online školení vyniká v širokém šíření informací, zatímco živé školení je nejvhodnější pro praktický rozvoj dovedností a interaktivní učení.
Evaluation of Pilot Training in the Prevention of Mental Health Problems among Children and Adolescents in Selected Locations of the Czech Republic
Author | GABRHELÍK, R., SKURTVEIT, S., MIOVSKÝ, M., ŠEJVL, J.
Citation | GABRHELÍK, R., SKURTVEIT, S., MIOVSKÝ, M., ŠEJVL, J. Evaluace pilotních vzdělávacích aktivit v oblasti prevence duševního zdraví dětí a dospívajících ve vybraných lokalitách České republiky. Adiktol. prevent. léčeb. praxi. 2023; 6 (3), 128–138; https://doi.org/10.35198/APLP/2023-003-0001.
Keywords | Prevention – Risk behaviour – Evaluation – Prevention programme – Community prevention
Background | Community prevention of risk behaviours plays a pivotal role in fostering healthier societies and safeguarding the well-being of individuals while emphasising proactive measures to mitigate the adverse effects of risk behaviours. Aim | The study aims to assess specialised educational modules tailored for professionals in risk behaviour prevention across three selected locations. Methods | These modules were implemented as part of the COPERISK project implemented in 2021–2023 in the municipalities of Orlová, Havířov and the Prague 11 District. The evaluation engaged participants across seven distinct educational modules, with a total of 868 respondents, including some who participated in multiple modules. The average age of the participants was 46.6 years, with an average of 6.9 years of experience in the prevention field; the majority of the respondents were women (81.6%). Three out of the seven educational modules were offered in online formats, while the remaining four were conducted in face-to-face settings. Results | The professional training events, supported through a community prevention project, received positive evaluations. The face-to-face modules were rated more favourably than the online ones in terms of subjective benefits. Conclusions | Overall, all the training modules were accepted positively. Online training shows excellent results in terms of the breadth of information dissemination, while live training is best suited to the development of hands-on skills and interactive learning.