Pojetí závislostí v kurikulárních dokumentech v České republice mezi lety 1918–2023
Publikoval redakce v
Autor | NOVÁKOVÁ, D., KULHÁNEK, A.
Citace | NOVÁKOVÁ, D., KULHÁNEK, A. Pojetí závislostí v kurikulárních dokumentech v České republice mezi lety 1918–2023. Adiktologie prevent. léčeb. praxi. 2024; 7 (2), 104–113; https://doi.org/10.35198/01-2024-002-004
Klíčová slova | Kurikulum – Závislosti – Pedagogika – Prevence – Heuristická analýza
Východiska | Kurikulární dokumenty představují klíčové podklady definující vzdělávací obsah, cílea strategii vzdělávání. Již v období Rakouska-Uherska se v učivu objevuje téma návykových látek a závislostí. Tato problematika se v tuzemském učivu dynamicky vyvíjela a proměňovala od tradičního pojetí alkoholismu a hraní karet až po moderní trendy a digitální závislosti. Cíle | Zmapovat a popsat výskyt tématiky závislostí v učebních osnovách a rámcových vzdělávacích programech pro základní vzdělávání v českých zemích od roku 1918 do roku 2023. Metody | Byla využita kvalitativní metoda heuristické analýzy sekundárních dat. Do studie bylo zařazeno učivo vyskytující se v tuzemských kurikulárních dokumentech pro školy odpovídající dnešnímu prvnímu a druhému stupni základní školy mezi lety 1918−2023. Analyzovány byly pouze dokumenty věnující se problematice závislostí, závislostního chování a návykových látek. Identifikované učivo bylo vzájemně komparováno, byl popsán vývoj učebních dokumentů v čase a interpretovány historické souvislosti. Výsledky | Zjištění ukazují, že pojetí závislostí v pedagogice významně ovlivňovaly
společenské události a politické poměry daného období. Problematika závislostí prolíná všemi sledovanými
obdobími, a je tudíž zohledněna v téměř všech dobových kurikulárních dokumentech zabývajících se předmětově uvedenou tématikou. Výjimku tvoří pouze období 50., 60. let a období normalizační, kdy je z ideových důvodů vytlačena propagandistickými tendenčními aspekty. Závěry | Přístup k tématice závislostí v českém vzdělávání se výrazně měnil v závislosti na politických a společenských podmínkách, přičemž ideologické tlaky některých období vedly k výrazným odchylkám v jejím začlenění do kurikulárních dokumentů.