Novinky ve světě vzdělávání v prevenci rizikového chování

Publikoval redakce v

EDITORIAL

V Praze 29. listopadu 2018

Prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D.

Doc. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D.

V  posledních letech jsme svědky velmi zajímavého vývoje v  oblasti vzdělávání v  prevenci. Naše čtenáře jsme v  minulosti vícekrát upozornili na vznik Mezinárodní asociace univerzit vzdělávajících adiktology (ICUDDR), která neformálně vznikla v  roce 2016 a  v  průběhu roku 2017 byla registrována v  USA jako nezisková organizace. Její vznik je doprovázen rozvojem dvou hlavních mezinárodních vzdělávacích plánů pro léčbu a  pro prevenci. Vedle prosazovaní postupů založených na důkazech (tzn. vytváření účinných preventivních programů a  jejich zavádění do praxe) jsme svědky postupného procesu profesionalizace oblasti prevence rizikového chování. Jsou to právě preventivní pracovníci, kteří musí mít odpovídající znalosti a  dovednosti pro výkon své profese. Česká republika zažila poprvé tuto diskusi v  kontextu projektu VYNSPI II a  ověřování tehdy přepracovaného čtyřúrovňového modelu posuzování kvalifikace preventivních pracovníků. O  potřebnosti pregraduálního i  celoživotního vzdělávání víme dlouho, nicméně konkrétní příklady uceleného modelu komplexního vzdělávání byly dosud k  dispozici jen omezeně. V  rámci výše zmíněné asociace univerzit ICUDDR se rychle rozvíjela myšlenka konferenčních setkání, která se pomalu stávají tradicí. Druhá mezinárodní konference se konala v  červnu 2017 v  Praze a  třetí pak v  San Diegu v  Kalifornii v  červnu 2018. Čtvrté setkání je plánováno na červenec 2019 v  Peru. Podrobné informace k  celému procesu i  vzniku asociace ICUDDR (International Consortium of Universities on Drug Demand Reduction) lze najít na stránkách www.icuddr.com.

Jedním z  klíčových témat se logicky stala právě vzdělávací kurikula univerzit, která se dnes používají, kdy každá univerzita a  země má jiné kurikulum, pokud vůbec nějaké má. Zásadním momentem pro prevenci se ale stal právě až vznik prvního mezinárodního kurikula pro prevenci UPC (Universal Prevention Curriculum), na jehož vzniku se podílelo několik desítek předních světových kapacit v  oblasti prevence. Tým vedla ikona současné moderní prevence, prof. Zili Sloboda (USA), která řídila též workshop pro zájemce o  UPC v  Praze v  roce 2017 (viz foto). Vzniklé kurikulum prošlo několika koly úprav a  vývojem a  začalo ovlivňovat diskusi v  různých zemích o  podobě vzdělávání v  prevenci. To se pochopitelně dotklo také České republiky, a  to nikoli pouze v  oblasti vzdělávání adiktologů na 1. LF UK a  na úpravě našeho tuzemského kurikula. Tématu jsme věnovali úvodní přednášku na konferenci Primární prevence rizikového chování (PPRCH) 2018 přednesené letos 15. října. Autoři editorialu zde představili několik typů vzdělávacích modulů, které jsou založeny na více než dvaceti letech výzkumu v  prevenci a  uplatnění získaných poznatků v  reálném světě preventivní praxe: (1) Mezinárodní kurikulum v  prevenci UPC (Universal Prevention Curriculum) a  jeho adaptaci do podmínek pregraduálního vzdělávání na 1.  lékařské

 

 

 

 

 

 

 

 

Prof. Zili Sloboda v Praze (2017)

fakultě Univerzity Karlovy, (2) Jednosemestrální předmět pro studenty vysokých škol, (3)

Vzdělávací modul pro koordinátory prevence a  odborníky finančně zainteresovaných subjektů, (4) e-learningový modul – deset e-learningových prezentací, které obsahují ucelený, ale časově únosný modul vzdělávání. Očekáváme, že toto kurikulum se stane jedním z  klíčových témat následujících diskusí jak na úrovni vysokoškolských poskytovatelů vzdělávání v  prevenci (pedagogické fakulty, lékařské fakulty atd.), tak na úrovni různých vzdělávacích agentur či neziskových organizací. Naším cílem je formálně zahájit odbornou diskusi a  navrhnout další směřování a  moderování celého vzdělávacího procesu prostřednictvím existujících společností SNN ČLS JEP, České asociace adiktologů a  OSPRCH (Odborné společnosti pro prevenci rizikového chování), ale také ČASA (České asociace studentů adiktologie), případně dalších studentských organizací. Vzdělávací kurikulum UPC je postupně implementováno také do bakalářského a  magisterského programu adiktologie na 1. LF UK, čemuž jsme věnovali větší pozornost při prezentaci na konferenci EUSPR v  Lisabonu 26. října 2018. Domácí profesionálové měli možnost se s  těmito aktivitami seznámit také na prestižní akci konané 28.–29. listopadu v  Lichtenštejnském paláci v  Praze. Zde byly představeny poprvé hlavní výsledky Evropského projektu UPC-Adapt. Celá konference byla součástí vzdělávacích programů REITOX Academy pod patronací EMCDDA a  spolu s  Univerzitou Karlovou (partner projektu) ji organizoval Úřad vlády ČR a  jeho NMS. Výsledky jsou též k  dispozici na internetových stránkách EMCDDA a  partnerů. Časopis APLP se bude k  těmto výsledkům postupně vracet a přinášet podrobnější informace i reflexi celého vývoje.