Editorial

Publikoval redakce v

(MEZI)NÁRODNÍ DOPORUČENÍ NA NÁRODNÍ KONFERENCI

Vážené čtenářky a vážení čtenáři,

témata užívání alkoholu a tabáku jsou u nás opět v pohy­bu. Jakkoliv je míra užívání obou návykových látek u nás stále vysoká, relativně málo pozornosti bylo doposud vě­nováno regulaci jejich reklamy a propagace, a to zejména ve smyslu stále nových možností, které nabízejí digitál­ní média. Na přelomu roku 2019 se však konala národní konference Alkohol a tabák v České republice 2019, na které obě tato témata velmi rezonovala. Konference pro-běhla 27. listopadu 2019 v Lichtenštejnském paláci pod koordinací sekretariátu Rady vlády pro koordinaci proti­drogové politiky ve spolupráci s Ministerstvem zdravot­nictví ČR a Světovou zdravotnickou organizací. Jedním z hmatatelných výsledků spolupráce Světové zdravot­nické organizace, Ministerstva zdravotnictví a Kliniky adiktologie 1. LF UK se stala politická doporučení pro tvorbu politiky v oblasti alkoholu a tabáku, která byla na konferenci slavnostně představena odborné veřejnosti. Klíčové výstupy nově vzniklých politických dokumentů si dovolujeme představit i vám v editorialu tohoto čísla časopisu Adiktologie v preventivní a léčebné praxi.

Spotřeba alkoholu je u nás přes některé příznivé tren­dy, jakými jsou například určitý pokles užívání alkoho­lu u mladistvých, podle všech dostupných a na různých metodických přístupech založených statistikách vysoká. Politická doporučení Uplatnění iniciativy WHO SAFER pro snížení škod souvisejících s alkoholem v České republice, tedy doporučení pro tvorbu a realizaci politiky v oblasti alko­holu, zpracoval pro Kancelář WHO v ČR autorský kolektiv Centra veřejného zdraví se zaměřením na alkohol Kliniky adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze. Anglické akronymum SAFER obsahuje počáteční písmena celkem pěti zásad­ních oblastí alkoholové politiky, které jsou nejen podle Světové zdravotnické organizace zásadní pro omezování škodlivého užívání alkoholu. Jedná se o posílení omezení dostupnosti alkoholu, rozvoj a realizaci opatření souvi­sejících s řízením pod vlivem alkoholu, zprostředkování dostupnosti a screeningu, krátkých intervencí a léčby, prosazení zákazu nebo obsáhlého omezení reklamy na alkohol, sponzorství a propagace a v neposlední řadě zvy­šování ceny alkoholu prostřednictvím spotřebních daní a cenových politik. Cílem doporučení je poukázat na ak­tuální situaci v České republice, která je samozřejmě do­mácímu odbornému publiku známá, ale také navrhnout „nejlepší volby“ pro tvorbu a realizaci politiky veřejného zdraví ve vztahu k alkoholu. Data Světové zdravotnic­ké organizace ukazují, že „nejlepší volby“ WHO SAFER jsou efektivní, kdy jeden investovaný americký dolar při­náší návratnost více než devět dolarů. Prosazení těchto opatření není otázkou krátkodobou a diskuse v rámci konference, ale také na dalších fórech ukázala, že názo­ry různých aktérů na jednotlivá opatření jsou skutečně velmi odlišné. V rámci konference byla několikrát zmí­něna možná inspirace tvorby politiky v oblasti alkoholu z úspěchů, kterých se podařilo dosáhnout v oblasti tabá­ku, a to zejména v oblasti omezení dostupnosti, reklamy a sponzorování.

Kouření tabáku bezpochyby představuje jedno z největ­ších veřejnozdravotních témat. Nedávno vydaná třetí edi­ce reportu Světové zdravotnické organizace „WHO global report on trends in prevalence of tobacco use 2000– 2025” potvrdila pokračující pokles globální prevalence kouření, a to poprvé také mezi muži. Jedná se o výsledek mnohaletého úsilí v oblasti kontroly tabáku jednotlivých států. Jedním z těchto opatření je také regulace reklamy. Tabákový průmysl totiž od počátku svého působení vy­užíval vysoce sofistikovaných marketingových strategií. Cigarety tak byly prezentovány např. jako prostředek na potlačení

kašle doporučovaný lékaři, jako módní do­plněk, symbol ženské emancipace, součást image muž­ného kovboje apod. Tabákový průmysl také intenzivně spolupracoval se známými osobnostmi, cílil reklamu na děti a dospívající jakožto budoucí rostoucí generaci kuřá­ků či veřejně popíral negativní dopady kouření na zdraví. Neetické a invazivní marketingové techniky tabákového průmyslu proto začaly být postupně legislativně regulo­vány. S reklamou na cigarety se tak u nás již nesetkáme v televizi, v rádiu, v tištěných médiích, v kině či na bill­boardech. Tam, kde přímá tabáková reklama v ČR nadále zůstala, jsou obaly tabákových výrobků a místa prodeje. Kromě těchto nástrojů využívá tabákový průmysl také nepřímých forem propagace a sponzorování – sdílení a rozšiřování značky (kdy např. jiný netabákový produkt jako parfém, káva nebo oblečení nese značku tabákové společnosti), podpory kulturně-společenských a sportov­ních akcí (např. Filmového festivalu v Karlových Varech) nebo sponzorství neziskových organizací. Jakousi revo­luci zažila tabáková reklama s příchodem nových forem tabákových výrobků, zejména pak zahřívaného tabáku. Novým nástrojem se stal influencer marketing a hlavním dějištěm sociální sítě. Strategie využívané před 50 lety jako by se dnes přenesly do online světa. Zahřívaný tabák je prezentován jako stylová technologická novinka v ru­kou celebrit spojená se zdravým životním stylem, mladý­mi lidmi a luxusem. V mnoha státech včetně ČR využívají tabákové firmy absentující vymezení výrobků zahřívané­ho tabáku v legislativě.

Souhrnná opatření týkající se nejen regulace tabákové reklamy přináší WHO v Rámcové úmluvě o kontrole ta­báku (FCTC) a strategii zvané MPOWER. Česká republika se stala smluvní stranou Rámcové úmluvy WHO FCTC v roce 2012, a je tedy povinna plnit její právní závazky. Opatření pro regulaci reklamy, propagace a sponzorování v oblasti tabáku jsou obsažená především v článku č. 13 a č. 11 Rámcové úmluvy a jejich prováděcích pokynech. Na základě těchto doporučení také vznikl dokument ve spolupráci WHO, Ministerstva zdravotnictví ČR a expert­ního týmu Centra pro výzkum a prevenci užívání tabá­ku Kliniky adiktologie 1. LF UK a VFN nazvaný Regulace reklamy, propagace a sponzorování v oblasti tabáku v České

republice: Politická doporučení. Čtenáři zde mohou nalézt popis výchozího stavu v České republice včetně přehledu právních norem týkajících se regulace tabákové reklamy a také politická doporučení pro posílení regulatorních opatření – zejména pak přijetí komplexních zákazů re­klamy, propagace a sponzorování v souladu s WHO FCTC, zavedení tzv. jednotných balení tabákových výrobků a přísnější regulace reklamy a propagace výrobků zahří­vaného tabáku na internetu.

Nově vzniklá politická doporučení WHO týkající se alko­holu a tabáku i odborné diskuze expertů v rámci před­stavení těchto dokumentů na národní konferenci Alkohol a tabák v České republice 2019 přinesly nové pohledy na současný stav veřejnozdravotní politiky v ČR. Přestože u nás již mnohá z doporučení strategie SAFER a MPOWER byla aplikována v praxi, nadále je potřeba vyvíjet snahy pro implementaci dalších legislativních a veřejnozdra­votních opatření vedoucích ke snížení vysoké míry uží­vání alkoholu a tabáku v české populaci.

V Praze dne 14. února 2020

Dr. Srđan Matić Představitel Světové zdravotnické organizace  a ředitel Kanceláře v ČR

PhDr. Miroslav Barták, Ph.D.

Vedoucí Centra veřejného zdraví  se zaměřením na alkohol Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze

Mgr. Adam Kulhánek Vedoucí Centra pro výzkum a prevenci užívání tabáku Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze

Kategorie: 2020 / 1